Pasangan Yang Dirahmati Allah

0 Comments

Ingin jadi pasangan paling serasi di hadapan Allah, yaitu pasangan ahli zikir? Sepuluh hari pertama Zulhijjah adalah saat paling tepat untuk mengawalinya. Inilah saat-saat teragung lagi amat dicintai Allah untuk berbuat kebajikan.

Nabi saw. bersabda, “Tiada hari teragung lagi amat dicintai Allah untuk berbuat kebajikan daripada sepuluh hari (Zulhijjah) ini …” (HR Ahmad)

Lalu, bagaimana caranya? Salah satunya adalah dengan mulai membiasakan bangun malam bersama pasangan untuk menunaikan Tahajud.

Sesungguhnya, Nabi saw. bersabda, “Siapa bangun malam dan membangunkan istrinya kemudian mereka berdua melaksanakan shalat dua rakaat secara bersama. Maka, keduanya digolongkan sebagai lelaki dan wanita yang banyak berzikir kepada Allah.” (HR Ibnu Majah, An-Nasai, Al-Baihaqi, dan Al-Hakim)

Dalam hadits lain disebutkan, “Allah merahmati seorang suami yang bangun di malam hari lalu shalat dan dia membangunkan istrinya kemudian istrinya shalat. Jika menolak maka dia perciki wajah istrinya dengan air.

Allah pun merahmati seorang istri yang bangun di malam hari lalu shalat dan dia membangunkan suaminya kemudian shalat. Jika suaminya menolak dia perciki wajahnya dengan air.” (HR Ahmad, Abu Dawud, An-Nasai, dan Ibnu Majah)

Leave a Comment

Your email address will not be published.