Saat Fatimah Meminta Pembantu kepada Ayahandanya

0 Comments

Satu kali Fatimah ra. mengadu kepada sang ayah akan beratnya pekerjaan yang dia lakukan. Fatimah pun meminta agar Rasulullah saw. memberinya seorang pembantu.

Namun, beliau justru memberikan solusi yang lebih berharga daripada memberinya seorang pembantu.

Nabi saw. bersabda, “Maukah kalian berdua aku tunjukkan sesuatu yang lebih baik untuk kalian dari pada seorang pembantu? Jika kalian hendak mendatangi tempat tidur kalian, ucapkanlah 33 kali tahmid, 33 kali tasbih, dan 34 kali takbir.” (HR At-Tirmidzi)

Secara tidak langsung, Rasulullah saw. menyuruh Fatimah r.a. untuk bersabar dan mengganti keluhannya dengan berzikir kepada Allah sebelum tidur.

Seakan-akan Nabi saw. bersabda, “Biarlah Allah yang memberikan kekuatan kepadamu walau tanpa kehadiran seorang pembantu.”

Hal ini bisa pula kita praktikkan. Setiap hendak tidur kita berzikir kepada Allah dengan memuji-Nya sehingga hati kita terapa lapang.

Sesungguhnya, apabila semua kelelahan, kesusahan dan permasalahan hidup dipasrahkan kepada-Nya, niscaya apa yang menimpa akan terasa lebih ringan. Hati menjadi lebih tenang. Hidup pun lebih optimis. Saat itulah Allah akan memberi kemudahan atas segala urusan kita.